Wizja świata, wierzenia, postawy i mądrości ludu objawiają się w porzekadłach i przysłowiach. Mądrości ludowe przekazywane ustnie z pokolenia na pokolenie są efektem doświadczeń wielu pokoleń. Wiele z nich przetrwało do dzisiaj, inne zostały zapomniane wraz z rozwojem nauki. Na Kaszubach ten rodzaj wiedzy ludowej był dawniej bardzo bogaty. W ubiegłym stuleciu wiele przysłów zostało jednak wymieszanych z napływowymi przysłowiami z reszty kraju. Dzięki pracy etnografów z XIX i XX wieku wiele oryginalnych przysłów udało się jednak ocalić od zapomnienia. W niniejszym opracowaniu wybrano te, które były charakterystyczne dla ludu zamieszkującego na obszarze współczesnej Gdyni w drugiej połowie XIX wieku i pierwszej połowie XX wieku. Porzekadła i powiedzenia opracowano na podstawie literatury przedmiotu.
Rok rolniczy w
przysłowiach i przesądach
Przysłowia, prognostyki pogody oraz zwyczajowe rozpoczęcie i zakończenie prac w polu związane były ze świętami kościelnymi
lub dniami wspomnienia patronów. W Nowy Rok w Wielkim Kacku powiadano, że „kiedy w Nowy Rok jest w sadzie dużo szronu
na drzewach, wtedy owoce dobrze obrodzą”. 2 lutego w święto Matki Boskiej
Gromnicznej na Oksywiu, Obłużu, Wielkim Kacku i Kolibkach mówiono: „Ile wody gęś na Gromniczną wypije – tyle
trawy dostanie owca na Strumienną (25 marca)”. Z kolei na Chyloni powiadano:
„Na gromnicę skowronek pierwszy raz
zaśpiewać musi, chociażby główka od mrozu pęknąć miała”. Mówiono też, że „gdy świeci słońce w ten dzień, to zwiastuje
zły urodzaj na siano”. W tej samej Chyloni wypatrywano również skowronka 4
marca, gdyż „na św. Kazimierza wyjdzie
skowronek spod pierza”. 19 Marca żegnano się z zimą w myśl przysłowia „Józef skłoni brodą, zima idzie na dół z wodą”.
Tego dnia powszechnie zaglądano już do uli i rozpoczynano orkę. Później zwyczaj
ten przeniesiono na 25.03 (Matki Boskiej Strumiennej). Na Wielkim Kacku jednak
nie było pewności co do tego ile zima jeszcze potrwa: „Gdy na Najświętszą Pannę Strumną (25.03) jest mróz, to potrwa jeszcze 40 dni”. Tak czy siak powszechnie w kwietniu rozpoczynano
zasiewy, a do nowego ziarna zawsze dawano trochę
poświęconego starego z poprzedniego zbioru. Na każdym rogu zagonu odmawiano modlitwę.
Na Św. Wojciecha wypędzano bydło i konie (23.04), na Św. Jerzego (24.04) siano
len, a 25 kwietnia na Św. Marka następował kres zasiewów. Patroni 12,13 i 14
maja to św. Pankracy, Serwacy i Bonifacy. Na Chyloni nazywano ich „surowymi sędziami” jako, że w te dni
następowały często chłody. 24.06 na Św. Jana zażywano pierwszej kąpieli
(wcześniej było to niemożliwe ze względu na wzmożoną aktywność demonów wodnych.
Św. Jan musiał więc wodę przechrzcić). Późnym latem rozpoczynano żniwa. Na
Wielkim Kacku mówiono: „Na Św.
Jakub (25.07) chleba nie kup, żyta
usiecz, chleba upiecz”. W tej samej wsi oraz na Obłużu powiadano, że „na św Piotra (1.08) można kosić
żyto, choć zielone nie niszczeje”.
15.08 kończono żniwa i święcono zioła i plony. Następnie myślano już o
jesieni i jesiennych zasiewach. Na Obłużu i Oksywiu powiadano: „gdy na św. Bartłomieja (24.08) tak długo słońce świeci, aby rycerz mógł
konia osiodłać – wtedy nastąpi pogodna jesień.”. Na Chyloni zaś „jak Bartłomiej
(24.08) nie zasieje , nie rozkropi
Idzi (01.09), to się zboża to się
żyta, mało w polu widzi”. W Wielkim Kacku, podobnie jak na całym Pomorzu
oficjalnie zasiewy rozpoczynano 08.09 na Matki Boskiej Siewnej. Zasiewy i prace
w polu powinny być ukończone na św. Jadwigę (16.10). Zimy wypatrywano już w
pierwszej połowie listopada – „Na Marcina
(11.11) zima często wjeżdża na białym
koniu”, „Marcin na białej szkapie
jeździ” – to przysłowia znane na Kępie Oksywskiej.
Prognostyki pogody:
Kiedy pająk
pajęczynę psuje, czuć burzę
Jak ropuchy chodzą
po drodze to będzie padać
Koło - jasny krąg otaczający księżyc lub słońce wróży niepogodę, przy czym strona otwarta tegoż pokazuje kierunek wiatru . względnie stronę z której będzie wiatr – Gdynia
Ludowe określenia
zjawisk pogodowych (Kępa Oksywska):
Święty Piotr z
kołaczami jedzie –
gdy grzmi (kasz. kołacze – bułki)
Purtk zawiał – o wirze powietrznym
Brama piekła się
otwiera - o błyskawicy
bez grzmotu
Miód pada – gdy pada deszcz i świeci słońce
równocześnie
Purtka z widą – błędny ognik (samozapłony na
bagnach)
Nocnica – ciemna bezksiężycowa noc
Porzekadła i przysłowia
dotyczące świąt:
Kto się za gwiazdkę
wystroi ten długo nie żyje
– Gdynia (dziewczyny o chłopakach przebierających się za Gwiazdora)
Nabroił, a teraz
boi się jak kania na Św.
Jana – Kępa Oksywska (dotyczy obrzędu
ścinania kani w noc świętojańską)
Bez żeńca nie ma
wesela - Oksywie,
Grabówek (żeńc - mężczyzna w odpowiednim wieku do ożenku)
Porzekadła i
przysłowia dotyczące demonów:
Diabeł przyjdzie po
twoją skórę i zrobi z niej bęben
– Wielki Kack
Diabły mogą kusić,
ale nie mogą zmusić
– Wielki Kack
Za tobą diabeł się
pytał, gdzie twoja skóra do bębna
– Kępa Oksywska
Diabeł ogonem
zamiótł w piecu
– gdy ogień wygasł w piecu – Kępa Oksywska
Ta krącesza tańcuje
jak krąciszk – o
namiętnej tancerce – Kępa Oksywska (krąciszk – purtk pod postacią wiru
powietrznego)
Kto do purtka je,
temu purtka nosi
– Kępa Oksywska
Zrób diabłu dobrze,
a on się piekłem odpłaci
– Kępa Oksywska
Tak długo będziesz
chodził w żyto aż cię roztrębacz złapie – Kępa Oksywska
Inne porzekadła(Kępa
Oksywska):
Uważaj cobyś czasem
nie kupił krzoselca na targu
– o trefnym towarze (krzoselec - koń
kaleczący sobie tylne nogi podczas biegu)
Jeden ptaszek
uleciał mu do Beki
– o człowieku narwanym (Beka – nieistniejąca już osada nad Zatoką Pucką)
Lis mnie goni – zimno mi
Ty jesteś żebrak że
dalej w izbę nie idziesz? Chcesz żebym groszem cię zbił jak żebraka? Usiądź
Zadawaj się z
przegrzewkami, to zobaczysz gdzie cię zaprowadzą (przegrzewka - kobieta lekkich obyczajów)
Pójdziesz ty
przekurato, będziesz starych ludzi za nos ciągnął (przekurata – dowcipiarz)
Poprawić się z
pieca na ławę –
nie poprawić się
Czarna świnia
wlazła w piec –
ogień wygasł w piecu
Ogień się martwi – ogień słabo się tli
Gdzieś ty była?
Niech ja byłam gdzie ja chciałam, ja ci w żecy nie byłam (żec – tylna część ciała)
Rzępoli jak stary
garnek
Iść na sołectwo – iść do ubikacji
Cebulę sprzedaje,
grosz przebiera
– o dziewczynie nie mającej powodzenia
Trzyma łeb w górę
jak sołtysowa kobyła w drodze na odpust – o człowieku zarozumiałym
Słońce za górą,
wieczerza za skórą, pacierz, a potem spać – przykaz co należy robić po zachodzie słońca
Nie jedz dziecko
niedojrzałych owoców bo cię ubiorą w białą koszulkę i włożą do głębokiego dołu
-
przestroga przed śmiertelnymi skutkami jedzenia niedojrzałych owoców
Kto Kaszuba
wywołuje, niech go w dupę pocałuje! -
przestroga by nie zadzierać z Kaszubami - Gdynia
Przysłowia:
Młodych ludzi
najpierw musi czarna krowa wybosać, wtedy oni się nauczą robić – Wielki Kack (czarna krowa - bieda)
Stare kapelusze
kryją nieraz mądre łby. To co jest pod starym kapeluszem jest ważniejsze niż
sam kapelusz –
Kępa Oksywska
W każdym mieście,
gdzie jest wojsko, znajdzie się jakąś komesnicę– Kępa Oksywska (komesnica - kobieta
lekkich obyczajów)
Chłop co ma koszulę
podartą, tego baba nie jest nic warta
– Kępa Oksywska
Gdzie się wron
zbierze wiele, tam wnet pogrzeb będą mieli – Kępa Oksywska
Gdzie nie ma
odbiornika, tam nie ma kradnika
(złodzieja) – Kępa Oksywska
Życie ludzkie jest
pracowite i krótkie, podobne do życia pszczoły – Kępa Oksywska
Kpiny ludzkie
bywają brzydkie – Kępa Oksywska
Nie każda
nowaczezna musi być dobra
– Kępa Oksywska (nowaczezna - reforma)
Zagadki ludowe:
W jakim kraju rosną
koszule na polu? U nas – len
- Gdynia
Księży parobek po
niebie chodzi i księże kury pasie? Księżyc i gwiazdy – Kępa Oksywska
Starzy ludzie się
podpierają, a leniwe dzieci się boją? Kij – Kępa Oksywska
Cztery szteki, dwie
motyki, jeden ogon? Krowa – Kępa Oksywska
Kołysanki:
Bzi, bzi, brzana,
jedli wilcy barana, a owieczki psi psi psi, a ty jagódko śpij śpij śpij – Kępa Oksywska
Wybrane wierzenia niezwiązane z magią lub religią:
Każdy
woźnica musi być czarownikiem - Kępa Oksywska
Kwiaty
płaczą, gdy ktoś je zrywa, a potem rzuca
Wycie
psa jest tak przenikliwe, ze słyszy je nawet zmarły, którego śmierć lub duszę
rozstającą się z ciałem widział
W
morzu słońce się kąpię, dlatego na drugi dzień jest takie czyste i jasne
Zbyt
dobrzy tancerze (szybcy i tańczący ze sobą na jak najmniejszej powierzchni)
będą służyć purtkom w piekle jako kloc do rąbania drewek
Kobieta przynosi pecha w połowach - Gdynia
Sny o rybach przynoszą słabe połowy - Gdynia
Rybakowi przestaje się powodzić w połowach gdy skradną mu sieć - Gdynia
Bibliografia:
B. Sychta, Słownik gwar kasz. na tle kultury ludowej, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1967–76
B.
Stelmachowska, Rok Obrzędowy na Pomorzu, Toruń 1933
B. Stelmachowska, Zwyczaje rybaków polskiego wybrzeża Bałtyku (kwestionariusze)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz